Het verhaal met de Defender begon voor ons in 2008. Na veel lezen over reizen over land met een 4x4 naar Azië en Afrika dachten wij dat past erg goed bij ons. De 4x4 auto’s met name Land Rover heeft onze interesse altijd al gehad. Op een gegeven moment toch maar eens zoeken op internet en…ja na een halfjaar stond hij er, en voor een hele betaalbare prijs. Een Defender 110 300 tdi uit 1996. Na een avond lang wikken en wegen toch maar eens een afspraak gemaakt om te kijken. Het was wel een eind weg. Helemaal van Heerenveen naar Zwaartewaal om even een auto te bekijken. Het bleek een toeval treffer te zijn, een prachtige auto, zonder al te veel gebreken (blijkt nu nog steeds in 2015) en geen roest en lekkages op de bekende plekken. ‘s Avonds thuis gekomen, overleg met Yvonne, en meteen de knoop doorgehakt, kopen dat ding. Dus 3 dagen daarna stond hij op de stoep. Hij heeft de naam NOENOE
In de eerste 2 jaar hebben we hem wat aangepast en zijn er regelmatig mee in het terrein geweest. Het eerste jaar hebben we er een dubbele bodem in gemaakt zodat we er altijd in kunnen slapen. Daarna een daktent er op gezet, en dat slaapt wel heel erg super. We zijn er een paar korte vakanties en weekenden mee weggeweest oa. Naar de Ardennen. Op termijn willen we er langere reizen mee gaan maken naar Azië en/of Afrika. Als voorbereiding op de langere reizen hebben we in 2011 mee gedaan met de Amsterdam Dakar Challengevoor een goed doel “stichting Hand to Hand”. Als we in Dakar zijn aan gekomen gaan we door naar Gambia en vandaar is de Defender weer terug naar Nederland verscheept in een container.
Aanpassingen die we de eerste 2 jaar gedaan hebben:
Traanplaat rondom, Snorkel geplaatst, Luifel, Daktent, Extra reservewiel motorkap Dubbele bodem (kisten er onder, eventueel boven slapen), Dubbel accu systeem met div schakelaars en 12v stopcontacten, Lier, Schep, HiJack, 2x jerrycan op dak, Kist op dak, Waterfilter syteem
Reparaties die we de eerste twee jaar gedaan hebben:
Versnellingspook vervangen (oude afgebroken maar was al een keer aangepast), Parkswitch ruitenwisser motor, Multie-riem, Lager van multie-riem spanner, Lampjes dashboard, Olie peilstok buisje, Kleppendeksel pakking, Schokbrekers en veren (ouden 14 jaar oud) vervangen voor HD, Distributie riem en toebehoren, P pakking, Bovenste olie koelleiding, Dynamo vervangen voor 100A, oude was nog goed, LV en RV hub Seal, Thermostaat, Radiateur vond ik te slecht voor Amsterdam Dakar
Daarnaast doen we natuurlijk het gewone onderhoud, zoals op tijd alle olieën en filters verversten en kruisjes smeren enz…
Inmiddels hebben we 2020 en is de Defender aardig op de proef gesteld op diverse 4x4 evenementen waar we zand, modder en water niet hebben geschuwd. Onder meer regelmatig Furstenau, Havelte, Budel en Wolvega. In 2013 zijn zijn we nog naar Marokko geweest. In het voorjaar van 2015 hebben we een zonne-paneel geplaatst en heavy duty veren met Koni heavy track dempers. We hebben inmiddels wel lekkage aan de tussenbak (lt230) We gaan die binnen kort, voordat we naar de Breslau Rally gaan wisselen voor een tussenbak die we gereviseerd hebben.