- posted by: wim van den Berg
-
Geschreven: 23 juli 2019
De eerste lange grote rally voor ons, een droom en wens van Marc en Wim is uitgekomen. We hebben er op alle fronten hard aan gewerkt. Heel veel is ook gelukt door de hulp van familie en vrienden, heel veel dank daar voor :)
Even een kort verslag met wat foto's voor de indrukken.
We zijn vrijdags met onze Defender en de Bus van Frans en Lara (Service Team) naar Polen vertrokken we hebben daardoor voldoende tijd om alles goed te bekijken en vooral te leren,tenslotte is dit een eerste grote wedstrijd. We zijn s'morgens rond 07:00 uur weggereden en waren in het bivak om een uur of 21:00 uur. Snel wat gegeten, tentjes opgezet, biertje en slapen.
Zaterdag even wat uitgeslapen en het Bivak verkent, wat contacten her en der wat opgedaan. s'middags zijn we naar de technische keuring geweest op twee puntjes, en na enige discussie was alles goed. Het ging er om dat we twee brandblussers en twee sleepkabels moesten hebben, het is onze fout het stond wel in het regelement :( Een ander punt was de ophanging van de dubbele schokdempers, men vondt dat je daarmee niet in de Limited klasse kon, het zou niet orgineel zijn? Na wat disscusie toch alles goed en hebben we de sticker en mochten we starten.
Zondag was een echte rustdag, en vooral veel rondkijken en je te goed doen aan al dat moois wat er rond rijd, We hadden ook leuk contact gemaakt met een stel, Ron en Marie die tegenover ons stonden met een Defender 110 en een prachtige aanhanger. Ron en Marie rijden mee in de Discoverey klasse. Langzaam begint zo een dag voor de start de zenuwen bij Marc en Wim op te spelen, toch spannend.... Wim heeft inmiddels z'n roadboek en kan lekker gaan kleuren, hij heeft her en der wat hulp weten te krijgen voor de note's die niet helemaal duidelijk waren.. daarna lekker naar bed en proberen te slapen, op naar morgen de wedstrijd.
Maandag dag 1:
Eind van de ochtend mochten we starten, pfff wat een spanning en spectakel bij de showstart, Door de spanning reden we al meteen verkeert naar de echte start. Maar gelukkig waren we niet de enige en waren we al snel op het goede pad naar de start. Bij het aftellen steeg de aderaline naar een hoogte punt en daar gingen we.. duurde wel een half uurtje voordat we wat ritme hadden. eingelijk ging het best lekker, hier en daar een navigatie foutje en de snelle jongens maar voor bij laten gaan. Al met al een geslaagde dag.
Dinsdag dag 2:
Een beetje vergelijkbaar met dag1, ging best lekker alleen Wim de co-piloot was een beetje wagenziek en we moesten even stoppen om te kunnen overgeven. Daarna ging het erg goed tot een stuur foutje waardoor we op een dikke boomstronk terecht kwamen, vlak bij een afgrond !!!! gelukkig was er snel een vrachtwagen uit de wedstrijd die ons los heeft getrokken, zo zie je maar elkaar helpen ondanks ze in de wedstrijd zaten toppie. Alleen de stuurstang beschermer beschadigd verder niet, dus gewoon verder.
Woensdag dag 3:
Het was een lange dag bij de eerste proef hadden we de pech, als zoveel andere achter een SSV te zitten die in de brand was gevlogen in de bossen. Gelukkig geen gewonden en kregen ze veel hulp met het blussen. Het was nog eff spannand geweest om dat het kurkdroog was in die bossen. na twee uur hadden we een herstart en het ging redelijk zonder verdere problemen, Om 18:00 moesten we nog aan de tweede proef van die dag beginnen, die ging wat moeizaam wat betreft navigatie. De auto heeft de derde dag weer goed doorstaan, net als Marc en Wim.
Donderdag dag 4:
De dag om het bivak te verplaatsen naar Drawsko Pom de plek waar we de laatste proeven rijden op militair terein. Wij vonden dit een prachtige plek. maar eerst het bivak in Gwada Wielka afbreken en weer op bouwen in Drawsko Pom. In de middag hebben we een proef en in de nacht!!! Het ging in de middag proef redelijk, na km 50 maakte we wat navigatie fouten net als zovelen die we tegen kwamen. Het liep echter voor ons slecht af. Tijdens het juiste punt terug vinden zijn we over een grote boomwortel gereden en heeft ons remsysteem beschadigd en konden niet meer verder. Daardoor hebben we helaas de nachtproef ook niet kunnen rijden, de auto was niet op tijd klaar.
Vrijdag dag 5:
De laatse dag van de rally, en volgens de organisatie niet zomaar een simpele laatse special. Een special van bijna 200Km op het prachtige terein. gelukkig was door de regen de stof inmiddels weg. De start verliep wat moeizaam vonden wi,j en veel andere rijders. Het duurde en duurde, maar uiteindelijk was de start met twee tegelijk. De hele proef ging goed en foutloos en we haalde diverse concurenten in. Het rijden en navigeren ging zoals we ooit hadden gehoopt. Het was een echt goed samenspel tussen piloot en co-piloot. Daardoor konden we ook best tempo maken. Maar helaas bij Km 110 maakte we een flinke sprong en kwamen met 4 wielen los. na een harde landing zij Marc ik voel wat aan het stuur, volgens het roadbook zouden na 700m een stukje verhard krijgen. Daar gestopt na controle was het al snel duidelijk, dit rijden we niet uit. Aan beide kanten voor waren de schokdempers met houders en al afgebroken en één FOX demper gescheurt. Dit was echt balen, het ging zo goed, de laaste proef en niet onder de finish boog door Grrrrrrr balen. Maar het hoort bij deze sport.
Zaterdag dag 6:
Na de teleurstelling verwerkt te hebben van het niet uitrijden van de laatste proef was iedereen toch weer lekker vroeg en vrolijk wakker. We zijn rond 06:00 uur weer richting Nederland vertrokken met een goed voldaan en tevreden gevoel. Vooral heel veel geleerd en leuke mensen ontmoet, het is net één grote familie. Dit is zeker voor herhaling vatbaar en we willen er dan ook in 2020 weer bij zijn met een nog betere auto en voorbereiding.
We willen graag onze aanhangwagen sponsor AanhangWagenDirect extra bedanken, door hun is dit mede mogelijk gemaakt, Thanks
- posted by: wim van den Berg
-
Geschreven: 22 maart 2019
Met spanning hebben we toegeleeft naar onze eerste en gelijk moeilijke wedstrijd, de 24H Fursten Forest. Het werd gehouden in het weekend 23/24 februari. Het is de eerste wedstrijd en seizoensopening van de eb NK Offroad Racing Series 2019 en van de Euro Cup Off Road Racing. Vrijdag 22 feb. zijn we vertrokken naar Fursten Forest in Duitsland om op tijd te zijn voor de papier winkel en de technische keuring, allemaal nieuw voor ons en wel even zoeken en her en der vragen. Gelukkig hebben we hulp vanuit alle hoeken, geweldig.
De technische keuring liep heel goed, alles in één keer goedgekeurd. Wel was de brandblusser een probleem, er was vanaf dit jaar al een verplichting om een automatische blus systeem te hebben. Wij dachten vanaf 2020. Hierdoor zijn we van de klasse T2 naar de Specials verplaatst, maar wat maakt dat uit we konden rijden.
Na alle formaliteiten heeft ons service team, Frans en Janneau de auto helemaal gecheckt en de RallySafe ingebouwd voor tijd registatie, waypoint en ingeval van nood. Marc heeft voor de inwendige mens gezorgt en Wim is het roadbook gaan in kleuren. Wim is her en der lang gegaan voor tips van ervaren navigatoren, hun advies op de korte afstanden rustig, rustig rijden, anders is het niet te doen.
Zaterdag was de dag, toen we opstonden was er al aardig wat spanning, zo'n eerste keer. Richting de start kwam er al aardig wat Adrealine vrij hihi.. om een indruk te krijgen van de start en een stukje SS1 klik hier en hier
Wat we zwaar vonden waren de Special Stage in het donker, klik hier. Het viel Wim niet mee met de navigatie, maar ja we zien het maar als een leermoment z'n eerste keer. Zondag ging al wat beter en we zaten goed in het ritme, totdat we in een bocht met diepe sporen terecht kwamen en het linker voorwiel hapte, twee tellen daarna lagen we op de linker zijkant. Na het indrukken van SOS op de RallySafe was er na 2 min al hulp. Vijf minuten er na was er een Belgische Team die onze auto weer op de wielen had gezet. Fijn dat er teams zijn die meteen helpen shapeau.
Al met al een zeer geslaagt weekend mede dank zij Frans en Janneau, zonder extra service is het lastig om dat voor elkaar te krijgen.